Joan, cada polígon, o àmbit d'actuació del nostre nou POUM, ja té definits els seus paràmetres bàsics.
Apart d'alló que es pensi fer, cal tenir en compte les reserves legals d'espais lliures, dels sistemes de vialitat i serveis, de cessió obligatòria (10%) de superfície comercial mínima en habitatges (5%), VPO en concentracions d'habitatges (30% del total), etc., que no poden ser objecte de discussió, doncs venen imposats per llei.
D'altra banda, cada polígon té la seva qualificació urbanística (equipaments, indústria, residencial aïllat, habitatge plurifamiliar alineat a vial, etc.). I cada qualificació urbanística, per normativa, té els seus usos compatibles permesos, les seves condicions d'aparcaments, les parcel.les mínimes, l'alçada reguladora dels edificis, l'ocupació màxima permesa, la proporció entre superfície del sòl i sostre edificable, etc., etc., de manera que, tota vegada es classifica un polígon, aquest ha de complir les normes corresponents a la seva qualificació urbanística.
Per exemple, aqui tens els grans trets d'alguns polígons que cites:
Polígon de l'IES (PAU-4 Camps de Can Castellà). Equipaments:
Superfície total: 44.920 m2:
- Equipament (IES públic): 20.400 m2
- Espai lliure (públic): 5.600 m2
- Vialiat i aparcament (púbilc): 8.800 m2
- Equipaments privats (segons normativa de la clau 8): 10.120 m2 (benzinera i annexes).
Polígon Puntiblond (voltants) (PPU-1 Sud). Residencial:
Superfície total: 136.642 m2
- Espai lliure (públic): 20.446 m2
- Vials (públic): 13.664 m2
- Equipaments públics: 6.832 m2
- Sòl residencial (privat): 95.650 m2
Paràmetres del sòl residencial privat (els 95.650 m2 de sòl):
- Sostre màxim edificable: 40.990 m2
- Sostre màxim habitatges lliures: 27.260 m2 sostre (uns 272 habitatges lliures). - Sostre habitatges protecció oficial: 11.680 m2 sostre (uns 146 habitatges VPO).
- Sostre comercial mínim: 2.050 m2 sostre.
- Habitatges plurifamiliars.
Condicionants de desenvolupament del polígon:
- Previsió de desplaçament de la fàbrica Puntibond al polígon Oest.
- Planificació previsible: en uns 10-12 anys.
- Condicions de desenvolupament: haver materialitzat el 75% del desenvolupament dels polígons centrals del nucli principal.
Alló que resulta menys important és com es distribuiran els espais per a cada funció dins de cada polígon, i que sembla ser la única preocupació de l'oposició, començant per ERC, com a tota aportació al POUM. (En termes equivalents és tant com demanar on es posaran i quina forma tindran les cases dins d'una parcel.la, quan es planifica una urbanització).
Aquesta demanada, que tú també fas, no pot respondre's ni acotar-se raonablement més del que ja fan les fitxes del POUM. I no hi veig quina importància té, doncs la normativa inherent a la planificacióde cada polígon, ja contempla, en general, uns reculaments a vials, els sortins de balconades, els sostres i patis de llums, les tanques, l'amplada mínima de vials, etc. Tot un munt de coses que van implícites en cada determinada classificació.
Serà el titular de la propietat qui haurà de presentar en el seu dia, quan començi a executar les edificacions, un projecte constructiu i d'urbanització, i serà llavors l'Ajuntament (els seus tècnics) qui discutirà amb el propietari una o altre solució, dins òbviament dels paràmetres regulatoris de la classificació urbanística de la finca. No es pot demanar, seria absurd demanar, al propietari actual d'unes finques, que conformés un projecte que no s'executarà fins uns quants anys després, ni tampoc pot l'Ajuntament (no ho fa llevat de casos molt especials i concrets, com ara la protecció d'algun immoble d'interés patrimonial o altres aspectes similars) definir en un POUM "el dibuix" d'on anirà i com serà cada zona.
Per a aixó està el planejament derivat, és a dir, figures de planejament concretes que es desenvolupen en cada polígon a partir de la planificació general que en fa el POUM. Em consta, per exemple, que mitjançant un concurs d'idees, restringit a professionals, es dissenyarà l'àrea de l'IES, com també la pista polivalent (jo també preferiria que la polivalència es fes a partir d'un polisportiu, i no d'altre forma).
Quan toqui, quan és el moment, tot aixó es va fent, com sempre s'ha vingut fent: primer un POUM classifica i delimita les àrees (la major part de les existents ja estan planificades d'antuvi i no tenen més que petites variacions), la normativa del POUM especifica en general els parametres i limitacions concretes de cada classificació urbanística, i el planejament derivat, o els propis projectes executius, a mida que s'executa cada àmbit, acaben de concretar en un projecte que es discuteix amb els tècnics de torn.
Fíxat, fixeu-vos, que la manca de nord en alguns dels nostres representants polítics -de fora del Govern municipal- és tant evident, que hi ha veus que demanen que en determinats polígons de nova planificació, abans de què el POUM els classifiqui en els seus trets bàsics, es faci un pla parcial o pla especial, o figura de planejament derivat equivalent.
Dit planerament, posar el carro davant dels bous. Això es fa quan, en àmbits molt concrets (p.ex. la zona de Les Corts a barcelona, en l'operació Barça), s'ha de reclassificar o reordenar un polígon.
Per posar una comparació és com decidir qui serà Ministre abans d'escollir els membres d'un Govern i el seu President.
Com es pot plantejar, ara que estem precissament fent un POUM nou, plantejar primer unes quantes reclassificacions detallades sense esperar que el propi POUM configuri aquests polígons?
Aixó només seria plantejable (i s'ha fet varies vegades amb la modificació de les NNSS) quan, en el llarg periode que hi ha entre un POUM i un altre (el que ara tenim vigent és del 1976, modificat xapusserament per necessitat -i impossibilitat política i funcional de fer un altre PGOU, com es deia abans- per les NNSS del 1987) calgui posar en circulació un polígon nou, o reestructurar-ne intensament un de ja exisitent.
Tècnicament, a les portes de l'aprovació d'un POUM, plantejar un pla parcial, pla especial o figura equivalent, quan no hi ha urgència, és una rucada, rucada que la Generalitat, òbviament, no autoritzarà mai.