Últimes opinions:

Escriu i envia la teva opinió per correu electrònic. Indica un Nom o pseudònim i un Tema.

Si vols utilitzar un correu anònim: ves a Gmail. Usuari: opinio.anonima Contrasenya: anonimat. Envia el teu missatge a vilamajoropina@gmail.com

No es publicaràn opinions sense nom o pseudònim.

Doneu un cop d'ull als últims comentaris:

Al peu de cada opinió trobareu un enllaç per deixar-hi els vostres comentaris. Participeu-hi.

____________________________________________________________________________

dissabte, 4 d’abril del 2009

Sobre la representativitat

En Petitó demana la opinió dels que habitualment llegim aquest espai, pel que fa a la manera en que es compten els percentatges i les representativitats. Aquí va doncs el meu modest punt de vista. Avui en dia tenim un sistema molt dolent. No tan sols als Ajuntaments, també a la resta d’Institucions. És molt poc democràtic. Els representants, en el fons, son conscients que deuen el càrrec no als representats (els electors), sino als aparells dels partits, que son qui posen i treuen a les llistes. Per això, és difícil un comportament que no sigui d’obediència a la línia oficial. La independència i el criteri propi el tenen només els que ja tant els fa continuar com no. Dona la impressió que, en el fons, no va falta triar diputats. S’assignen claus de votació als líders de cada partit, tantes com escons hagi tret, i ja està (bé, és una simplificació, el Parlament no està només per votar, també ha de legislar i això és una feina, però aquesta és la impressió que dona). La democràcia de debò, la que faria que ens sentíssim representats, s’aconseguiria quan els representants tinguessin en tot moment la sensació que deuen el seu càrrec als representats, i això només s’aconseguiria amb un sistema de llistes obertes, on a cada circumscripció es tria directament no a una llista, sino a una persona. Això els obligaria a fer-se més coneguts, cosa que implica voltar el territori i parlar amb molta gent, cosa que ara no passa. El sistema de llistes tancades és un dels dèficits que patim des del inici de la democràcia, que va donar massa poder als partits i massa poc als polítics individuals. Però, dit això, afegeixo que no es poden canviar les regles del joc quan el partit ja ha començat, i menys per adaptar-les a les necessitats particulars. Si les decisions es prenen per majoria simple dels regidors, qualsevol iniciativa, POUM inclòs, aprovada per 6 d’un total de 11 és legítima. Començar a fer sumes i restes com les que he vist en aquestos posts, denegant-los representativitat per aritmètiques com les que he vist, em semblen directament demagogues. La del petitó, on els atorga un 30% de la població de representativitat, la trobo especialment perillosa. En aquest cas, si cada partit te representativitat pel percentatge d’electors (assumint com fa en Petitó que ningú representa els que no varen votar), fa que sota aquest concepte, no es podria tirar endavant res que no tingués la pràctica unanimitat dels regidors (ja que representen solsament al 60% dels electors). Això dona la clau de bloqueig els que tenen pocs vots, la qual cosa és pitjor encara que la situació actual, que com ja he dit te mancances degut al sistema de llistes tancades. Em faig una pregunta, suposo que entre els lectors n’hi ha molts que la saben i potser algú m’ho podrà aclarir. Si d’aquí uns anys el mapa de regidors canvia substancialment, un futur Govern del Poble no podrà elaborar un nou POUM que es replantegi els objectius de l’actual? Si l’actual te un escenari de vigència de 20 anys... fins d’aquí vint anys no se’n podrà modificar res, ni que ho volgués una majoria absoluta molt aclaparadora?